TPNM DAN TRM

Khamis, 2009 Julai 09

TPNM DAN TRM




gambar upacara persumpahan
bersempena penukaran nama tentera pada 20 Jun 1982
di Markas Besar Rejimen Ke-10


Tahun 1948, penjajah British mengisytiharkan Undang-undang Darurat, mengharamkan parti-parti politik yang berjuang untuk kemerdekaan tanah air dan melakukan penangkapan besar-besaran di seluruh negara. Dengan demikian demokrasi telah dimatikan, perjuangan rakyat telah ditindas secara total.


Dalam situasi gelora tersebut, aktivis-aktivis berbagai organisasi yang diharamkan oleh penjajah British itu telah melancarkan perjuangan bersenjata. PKM yang sentiasa berwaspada terhadap taktik penjajah British, telah membuat persiapan awal terhadap perkembangan tersebut. Apabila Darurat diisytiharkan, PKM segera mengisytiharkan perjuangan bersenjata menentang penjajah British. Bekas perajurit TAJRM (Tentera Anti-Jepun Rakyat Malaya) telah disusun semula untuk membentuk pasukan gerila anti-British yang baru.


Pada 1 Februari 1949, PKM telah merasmikan pasukan bersenjata anti-British itu dan markas agungnya dengan nama TENTERA PEMBEBASAN NASIONAL MALAYA (TPNM) atau MALAYA NATIONAL LIBERATION ARMY (MNLA). Sejak itu terbentuklah 8 Rejimen TPNM. Selepas itu didirikan lagi Rejimen Ke-9, Rejimen Ke-10, Rejimen Ke-11 dan Rejimen Ke-12.


Pada tahun 1982 Jawatankuasa Pusat PKM dan Markas Agung TPNM telah menukar nama pasukan gerila TPNM menjadi Tentera Rakyat Malaya (TRM).


Selepas penandatanganan perdamaian Haadyai tahun 1989, pasukan-pasukan gerila TRM di bawah pimpinan PKM telah memberhentikan perjuangan bersenjata dan membubarkan pasukan bersenjata.


Ingin mengetahui lebih lanjut berkenaan penukaran nama tersebut? Sila baca Pernyataan Bersama Jawatankuasa Pusat PKM dan Markas Agung TPNM yang diisytiharkan pada 20 Jun 1982 bertajuk TERUSKAN PERANG REVOLUSIONER SAMPAI SELESAI di bawah ini.


Pernyataan 20 Jun 1982

Dicatat oleh M.A. di Khamis, Julai 09, 2009
Label: Dokumen, PKM, TPNM/TRM

14 ulasan:

lidah_mutiara berkata...
Askum dan salam sejahtara buat Tuan Admin dan para bloggers.

Sy tertarik dengan pendedahan buku Prop @ risalah tentang posting kali ini.

bersama ini saya lampirkan bersama link. jika boleh berkongsi dan tuan Admin sanggup Kongsikan dengan kami.

http://img440.imageshack.us/i/prop1pkm.jpg/

Sekian, salam mesra.

*sila highlight, copy & paste Url Address ini utk melihat gambar prop.
2009 Julai 10 11:53

Tanpa Nama berkata...
Ada masalah kah url address yang dipaparkan itu?
2009 Julai 10 13:09

Tanpa Nama berkata...
ha...ha...
ini dokumen asli
keluarkan banyak lagi Pak Amin
2009 Julai 10 15:13

lidah_mutiara berkata...
Admin,
minta ubah link td. sy dah postkan blk link yg sebenar.

*pembetulan link.
2009 Julai 10 16:04

Aman berkata...
salam pak amin...

Harap sihat adanya.. Kita renungkan ayat / perenggan terakhir.. dokumen tersebut...menjunjung tinggi panji Marxisme-lenisme...mao tse tung...., Apa perasaan pak amin??? Kita berkiblatkan panji merah?? Bukan sang saka...merah putih??
2009 Julai 10 21:13

Djnascimanto berkata...
Perjuangan yang murni.... makin hari makin banyak yang mula membuka mata.

Semangat yang hilang....... Kita cari pulang.
2009 Julai 10 21:17

M.A. berkata...
Salam saudara Aman,

Marxisme-Leninisme-Fikiran Mao Zedong tu ideologi pembimbing revolusi. Semua komunis menggunakan Marzisme. Apakah saudara pernah baca buku "Kapital"? Itu ilmu ekonomi Marxis. Saya dengar khabar buku itu ada diterjemah ke dalam dahasa Indonesia. Kini buku Kapital banyak dicetak dalam berbagai bahasa, khasnya untuk mengupas krisis ekonomi kapitalis kali ini yang disifatkan paling besar dalam sejarah kapitalisme. Sesetengah tokoh kapitalisme barat mengakui bahawa analisis yang dibuat Karl Marx sesetengahnya tepat.

Ada orang kata, kalau Karl Marx masih hidup, kini dia menjadi orang kaya dengan hasil buku tersebut.

Mengikut BBC, Karl Marx masih merupakan ahli sains kemasyarakatan yang agung, belum ada tokoh yang dapat menandinginya.
2009 Julai 10 21:41

Tanpa Nama berkata...
Syabas Lidah Mutiara,

Saya lihat gambar yang tengah tu seolah-oleh serupa dengan dokumen Pak Amin siar kat sini. Kalau ada lagi bolehlah bagi kita tengok-tengok.
2009 Julai 10 22:14

Tanpa Nama berkata...
bila la ko nak kena tangkap ni??
2009 Julai 11 04:56

Tanpa Nama berkata...
ape la ko ni...sikit2 nak tangkap...takut ke kominis tu....mereka dah tua2.... x de sambutan plak...... ideologi tu dah runtuh....kapital marx dah ketinggalan zaman... he... he...he...
2009 Julai 11 05:37

aman berkata...
sekadar ingin tahu... tq pak amin
2009 Julai 12 10:08

aman berkata...
Mao memang berkeupayaan mencetus revolusi...tetapi sedarkah pak amin revolusi Great Leap Forward dan revolusi budaya dicetus oleh Mao adalah satu kegagalan dan mengundang bencana kepada China??Apa komen pak amin? bukan menentang pak amin sekadar ingin mendapatkan pendapat..
2009 Julai 13 00:01

M.A. berkata...
Revolusi kebudayaan yang dilakukan di China adalah suatu kesalahan yang serius. Ini juga adalah kesalahan Mao Zedong di masa tua. Fikiran Mao Zedong bukan dihasilkan oleh pemikiran tokoh individu Mao Zedong semata-mata, tetapi adalah hasil kesimpulan praktik konkrit revolusi China. Banyak pemimpin lain ikut terlibat dalam pembentukan Fikiran Mao Zedong ini. Secara umumnya ia boleh dijadikan pembimbing untuk revolusi negeri-negeri setengah jajahan dan setengah feudal. Tapi secara detailnya, setiap negeri haruslah membuat pengkajian yang halus berdasarkan syarat-syarat konkrit negeri masing-masing.
2009 Julai 13 01:19

lidah_mutiara berkata...
Askum & Salam sejahtera,

saya tertarik dengan posting dari Saudara Aman tentang "menjunjung tinggi panji Marxisme-lenisme...mao tse tung".
2009 Julai 15 21:44

Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

Muzium Sejarah

Barisan Gerila Malaya

Ibu Zaleha - Ketua AWAS Lubuk Kawah