Selasa, 25 Ogos 2009

Sila komen gambar ini


-->
Khamis, 2009 Jun 25



Pernahkah anda melihat gambar sezalim ini?

Hukuman “setimpal” ini adalah bagi sesiapa saja yang berani melawan penjajah…..

Dalam gambar ini, "si bedebah", "si pengkhianat bangsa", "si penjahat", "si penderhaka" digantung kaki ke atas kepala ke bawah dan dibiarkan hingga mati kering !!

Sila nyatakan perasaan atau pandangan anda.

Terima kasih.
Dicatat oleh M.A. di Khamis, Jun 25, 2009
37 ulasan:
gelong gajah berkata...
Mayat tergantung kepala ke bawah ialah mayat pejuang melayu TOK JANGGUT..mati di bunuh oleh penjajah orang putih..soldadu yang berdiri di sebelah tu adalah melayu yang seangkatan dengan umno..
Alfian Tahir berkata...
aik?marah kenapa en melayu jati?
Tanpa Nama berkata...
Izinkan aku memetik sajak Usman Awang sebagai menyatakan perasaan hatiku,

Pahlawan

Jika hilangmu tanpa pusara
Jika pusaramu tanpa nama
Jika pusaramu tanpa bunga
Mereka mengatakan kau penderhaka
Engkau tetap pahlawan
Sungai Pahang berubah merah
Rumput tebingnya segala musnah
Satu-satu pahlawan rebah
Arus merahnya menjulang mayat
Pahlawan bangsa pahlawan rakyat
Tujuh liang dadanya tersayat.

Sajak oleh: Usman Awang

Dol
HOT ZOOM berkata...
Salam,
Adakah gambar itu Tok Janggut?
Jika benar,begitu kejam sekali penjajah ye.
Tapi penjajah adalah idola pemimpin kita sekarang.

Adakah Henry Gurney dipelaku begini hingga mati?

Adakah J.W.W.Birch dipelaku begini hingga mati?

Tentu tidak.

Kematian mereka dikenang sebagai pahlawan pembela Tanah Melayu.

Tapi mungkinkah Dato' Maharaja Lela juga diperlakukan begini hingga mati?

Renung dan fikirkan.

Jangan taksub membabi buta hingga maruah bangsa tergadai.

Baik PAS atau UMNO fikirlah.

Anda orang Melayu dan Islam.

Penjajah bangsa apa aku pun tak tahu.

HOT ZOOM KOMUNITI ver.2
Tanpa Nama berkata...
Tok Janggut yang mati digantung dgn kejam tetapi tuan farrer yg dapat nama di roundabout PAsir Puteh
Faizal Rahman berkata...
Ini gambar yang tak masuk dalam buku sejarah, hanya ada di Muzium di Britain, dan title yg Tok Janggut dapat ialah pengganas Melayu.
Hashim Zabidi berkata...
Wan Ali (Wanali) setelah ditembak mati, mayatnya disepak terajang dekat Balai Polis Lama Kuala Lipis. Kuburnya diasingkan ke seberang Sungai Jelai...
md z... berkata...
Dari bahasa kurang ajarnya, 'Melayujati' dan 'Melayucengal' adalah HAIWAN yang sama; bukan "Melayu". Tujuan haiwan ini semata-mata untuk mengalih isu yang dibentangkan oleh Mat Amin melalui gambar yang tidak berperikemanusiaan itu.saya mintak supaya MA keluarkan haiwan tersebut dari blog ini. Sungguh jijik dan mengaibkan bangsa Melayu. terima kasih MA
M.A. berkata...
Saya memohon maaf kerana terlepas pandag 2 ulasan yang menggunakan perkataan lucah. Oleh itu saya terpaksa memadamnya semula selepas diterbitkan.
Tanpa Nama berkata...
Tahniah MA kerana padam dua ulasan terdahulu yang menggunakan perkataan lucah. Saya sungguh terperanjat pada mulanya. Mujurlah MA telah mengeluarkannya dari blog ini.
KEJAM WEH... TAPI LAGI KEJAM KERAJAAN PEMERINTAH SEKARANG... SIAP BOLEH TUTUP BUKTI...
m. jali berkata...
Dari maklumat Hashim Zabidi itu, siapa ada gambar Wan Ali untuk kita kongsi bersama? Kalau disertakan catitan mengenai perjuangannya lebih baik lagi.

jali
Tanpa Nama berkata...
Kem-kem tahanan politik di Kamunting, Batu Gajah, Muar dsb sebenarnya adalah Guantanamo versi Malaya/Malaysia.
baba siam berkata...
kes baru dilapor dipukul mati dlm tahanan balai polis di Bkt Lanjan.

adakah bezanya polis dulu dgn sekarang?

http://www.malaysiakini.tv/video/17296.html
Tanpa Nama berkata...
Penjajah British dah lama keluar dan tentera Jepun dah lama tiada.apa lah nak di ungkit2 lagi?

British dan Jepun dah jadi rakan perniagaan kita yang kuat.

TETAPI BANGSA CINA MASIH INGIN MEMERINTAH MALAYSIA INI!

Mula2 melalui Parti Komunis tapi gagal,kemudian melalui Parti PAP dan itu pun gagal.
Anak PAP bernama DAP juga mencuba tapi gagal juga.
Sekarang DAP menggunakan PKR dan PAS untuk mencapai matlamat yang sama.

InsyaAllah dengan berkat doa Nik Aziz dan tipu helah Brader Anwar Bin Ibrahim, mereka akan berjaya. TAKBIR!
Tanpa Nama berkata...
Penjajah memang haruslah di usir dari negara kita. Gambar mayat mati tergantung adalah perjuang bangsa sebenarnya.

MDC(Malaysian Dayak Communist)
Abang Butak berkata...
Inilah permainan racun minda oleh penjajah; pejuang agama dan bangsa dilabel pengganas....
mohamed berkata...
salam
sesungguhnya mempertahankan kedaulatan agama bangsa dan tanah air amat memerlukan pengorbanan. dlm banyak keadaan, ianya adalah merupakan sesuatu yg sangat pahit utk ditelan.atas dasar mempertahankan maruah bangsa, maka itulah buktinya...akan berlaku seumpama gambar pejuang agung bangsa, almarhum tok janggut@panglima mat hasaan di pasir putih, kelantan. atas niat dan kejujuran mempertahankan kepentingan dan hak rakyat, maka almarhum telah dibunuh dan mayatnya digantung..sepertyi dlm catatan gambar tersebut. justru, dlm apa keadaan sekali pun, kita, selaku pejuang bangsa yg komited perlu mengambil ikhtibar dari peristwa tersebut. maknanya kekadang, kita tidak perlu memikirkan apa yang akan berlaku pada diri sendiri, tapi dek kerana kepentingan perjuangan maka nyawa jadi taruhan. mendoakan arwah almarhum ditempatkan bersama para shahid dan mendapat kemenangan di sisi alah jua. amin.
Tanpa Nama berkata...
salam,
tok janggut mangsa dan pengganas zaman dahulu...
ibrahim libya mangsa dan pengganas zaman sekarang..
sama sahaja keduanya adalah pengganas dari kaca mata penjajah dan pewarisnya..
betapa melayu bangga membunuh bangsanya sendiri demi harta,takhta dan wanita mereka...

taban
dct berkata...
di mana ada kezaliman
di situ ada perlawanan.
Pak Odin Bota berkata...
ONE TWO THREE

SATU DUA TIGA

BRITSH DAH LARI

ANJINGNYA MASIH BERJAGA.

ingat tu jangan mudah lupa.neokolonial masih belum tidur lagi.
Tanpa Nama berkata...
Elit-elit politik Malaysia asasnya berjiwa Anjing Penjajah.
Tanpa Nama berkata...
Aku pernah lihat gambar itu, tapi dah lupa di mana. Itulah gambar Tok Janggut, Kelantan. Pemimpin perang rakyat Kelantan melawan penjajah British.

Sejak dahulu kala, tok nenek moyang kita telah menumpahkan darah segar mereka menentang penjajah untuk kemerdekaan.

Perjuangan itu telah disambung oleh Rejimen Ke-10. Ramai pahlawan Rejimen Ke-10 juga menerima nasib yang sama seperti Tok Janggut.

Kesimpulan aku mudah saja:

Mereka yang berjuang menentang penjajah itulah pahlawan bangsa.

Mereka yang bersekongkol dengan penjajah itulah pengkhianat bangsa.

Tidak syak lagi Rejimen Ke-10 adalah pahlawan bangsa Melayu yang gagah berani dan tegas melawan penjajah British.

Abdullah C.D., pemimpin Rejimen Ke-10 dll adalah jelmaan semangat Datok Maharajalela, Datok Sagor, Datok Bahaman, Tok Janggut, Hj. Abdul Rahman Limbong dan dll.

Dol
Lee Copper berkata...
Komen-komen negatif kebanyakannya datang dari "Tanpa Nama". Mereka inilah bandit sebenar yang buat kerja 'hit and run'. Takut tunjuk diri dan takut nak mengaku. Kumpulan pejuang yang menghantar pengebom berani mati pun akan mengaku perbuatan mereka apabila selesai misi mereka.

Ini nak komenpun pakai identiti "Tanpa Nama".
Aman berkata...
Assalamualaikum... pak amin....

Saya ingin tahu apa pendirian pak amin sekarang?? Adakah pak amin masih meneruskan perjuangan kominis atau mungkin sebagainya??

Terima kasih.
M.A. berkata...
Alaikum mussalam Saudara Aman,

Terima kasih atas pertanyaan saudara.

Kini saya dah pencen. Generasi baru yang harus menentukan hala tuju masyarakat kita. Saya hanya bercerita masalah yang lampau. Sila lihat perkenalan blog ini.

Salam
Putera Gunung Tebu berkata...
PENJAJAH MENULIS SEJARAH

Penjajah datang
menjajah bangsa merdeka
menguatkuasa hukum imperialis
merogol, memenjara, membunuh
bersultan di mata beraja di hati.

Pejuang bangsa bangkit melawan
ditembak, dikelar, dicincang
lawan tetap lawan
dari hidup bercermin bangkai
baik mati bergalang tanah.

Pengkhianat bangsa
bersubahat dengan penjarah
menghapus pejuang bangsa
dengan upah murah
menjilat ludah penjajah.

Penjajah dan pengkhianat
bersepakat menulis sejarah
konon merekalah pejuang untuk negara berdaulat.

Pejuang bangsa dicop pengganas
pejuang bangsa dicop penjahat
sepanjang usia harus dilaknat.

(2.20 pm, 22 June 2009)
Putera Gunong Tahan berkata...
Aku perturunkan di sini sajak Said Zahari* bertajuk "Anti-Nasional":

"Anti-Nasional", kata mereka
Nah, ini buktinya.
Benarkah begitu?
Jika
Menghancurkan kolonialis
Menentang habisan imperialis
Menghapuskan penindasan
Meleburkan kezaliman
.... inilah "Anti-Nasional"
Ya, aku Anti-Nasional!
Jika
Menguburkan sistem diskriminasi
Segala ketidakadilan segala perhambaan
Dan kebumikan feudalisma
.... inilah "Anti-Nasional"
Ya, sekali lagi pengakuanku "ya" dan benarlah
Aku Anti-Nasional!

- 1967

* Said Zahari, bekas Pengarang Utusan Melayu,juga pernah dituduh "komunis". Atas tuduhan itu, beliau dipenjara selama 17 tahun tanpa bicara (ISA) di pulau Singapura.
Kekacang berkata...
Inilah erti perjuangana. Bukan sekadar duduk berceramah atau mentadbir sahaja. Nilai perjuangan taruhannya nyawa.
Gambar menceritakan seribu patah perkataan. Di zaman tersebut juga sudah ada Melayu yang berkhianat semata - mata kerana gaji. Jika diusik mereka melatah, kononnya mereka pejuang dan pembela bangsa. Sebenarnya hanya kerana ada gaji bulanan untuk menyara hidup. Jika diberi kuasa mereka menyeleweng tanpa belas kasihan kepada yang lain. Itulah penipu dan pengkhianat bangsa terbesar. Tidak tahu menilai di mana benar di mana salah.
Tongkat walan berkata...
Aaah........
betapa hebatnya
si dia
berdiri tegak
memegang senjata
bersongkok hitam
di atas kepala!

Dalam kesetiaan begini
tahukah si dia
siapa tuannya?
hajikedekut berkata...
asal jahat komunis katanya,
tpi skrg ni yang merosakkan Akidah anak2 melayu bukan ke Melayu sendiri...klu bukan UMNO/BN
sandusdawood berkata...
saudara2 kamu rakyat melayu islam petani masih menerima nasib yg sama dengan tok janggup malah lebeh dari itu pembunuhan beramai2 dlm masjid ,peritiwa takbai, pembunuhan kerisik apa beza di antara penjajah siam dgn penjajah British,sila rujuk kepada petaninews.com dan pautan nya.
Iman berkata...
Salam..Masa dulu kita mungkin boleh tersilap..kekadang terperangkap...terpaksa..hanya Allah swt Yang Maha Adil. Kini kita sedar..sedikit berilmu..dan berdikari. Musuh dalam selimut banyak. Kena hati-hati dan bersih hati menjalankan tanggungjawab sebagai satu individu dalam masyarakat Malaysia yang serba aman sentosa. Ramai pihak 'berminat' kpd Malaysia tercinta ini.. Di mana bumi di pijak di situ langit dijunjung. Allah swt menentukan kedudukan para Syuhada'. Baik siapa saja, survival masyarakat perlu dipertimbangkan seluruhnya..Kita minoriti dan lemah jika dibanding dgn rakan kita yg lain..cepat majukan diri dan bangsa..untuk Agama Bangsa dan Negara. Pengorbanan pejuang usah dipersia. Buktikan dalam perpaduan dan pencapaian kita. Wasalam.
Baginda Reformasi berkata...
ia sama seperti kes memali... kerana tidak sehaluan dengan kerajaan maka dihukum tembak sampai mati oleh penjenayah berlesen!
Katon Tin Ton berkata...
Assalamualaikum pak MA
Saya cuma nak minta pendapat pak MA ttg org Islam yg join parti komunis Malaya. Setahu saya ideologi komunis ni melarang ahlinya beragama. Boleh explain sikit.
TQ
Tanpa Nama berkata...
Kita perlu saman kerajaan british yang bertindak sedemikian!...
Tanpa Nama berkata...
ni komen kita.. rakyat biasa ja.. komen berapi-api.. tapi kena bagi duit undi gak umno.. kalau betul2 marah bersuara lah di pentas terbuka.. tak dapat micropon jadi penyokong jadi lah.. hidupkan kerajaan rakyat.. Apa kata kita minta orang-orang kuat(yang mengaku pejuang bangsa/pejuang melayu/umno/BN)komen gambar Allahyarham Tok Janggut.. adakah dorang akan kata Tok Janggut Pejuang agama dan bangsa atau si Pengkhianat Bangsa. kalau Tok janggut Pejuang Agama dan Bangsa, kita minta dorang pergi ke London tuk ubah status gambar gambar tersebut.

3 ulasan:

  1. Awanama5:29 PG

    keadilan berada dimana-mana, hanya kita yang tentukan, yang menang berkata dialah yang betul, yang kalah pula dikatakan pengkianat, sebenarnya sama-sama berjuang dengan cara tersendiri, semoga malaysia merdeka selamanya dan rakyat hargai pengorbanan pejuang-pejuang tanpa mengira fahaman politik,ketenteraan atau sebagainya. al-fatihah kepada semua perjuang bangsa dan tanahair

    BalasPadam
  2. saya terkenang pejuangan pahlawan melayu sangup diseksa begitu rupa ini menjadikan saya bertambah benci kepada pemimpin yang suka berbohong kepada bangsa sendiri kerana harta yang sedikit

    BalasPadam
  3. Bezanya disini ialah tok janggut tidak pernah masuk PKM...yg samanya ialah mengangkat senjata menentang penjajah. Tok Janggut mendpt pendidikan dr mekah..PKM pendidikan dari?? China?? Jadi kesimpulannya??

    BalasPadam