PAS: Parti Komunis Bantu Capai Kemerdekaan


Sabtu, 2009 Julai 04
PAS: Parti Komunis Bantu Capai Kemerdekaan
Di bawah ini kami siarkan terjemahan sebuah rencana dalam Bahasa Inggeris yang diterbitkan oleh Malaysiakini pada 29 Ogos, 2006 mengenai sumbangan PKM dalam perjuangan kemerdekaan tanahair.

PAS: Parti Komunis Bantu Capai Kemerdekaan


Sejarah tidak boleh menafikan hakikat bahawa Parti Komunis Malaya (PKM) berperanan dalam perjuangan kemerdekaan negeri ini, demikian kata seorang think-tank PAS.

Dalam sebuah artikel terbitan Harakahdaily.net pada hari Ahad, pusat penyelidikan PAS itu berkata, semenjak tertubuhnya PKM pada bulan Mei 1930, parti itu sangat aktif dalam kempen untuk kemerdekaan tanahair.

“Dalam zaman pemerintahan Jepun, Chin Peng (Setiausaha Agung PKM) dan komrad-komradnya adalah antara golongan paling gagah-berani yang melawan Jepun.

“Mereka bergerak dalam hutan, (tidur) berlantaikan tanah dan beratapkan langit demi melawan Jepun dan mencapai kemerdekaan yang sejati. Adilkah sumbangan mereka itu dinafikan sekarang?”

Pusat tersebut berkata, perjuangan PKM tidak selesai dengan Jepun, mereka juga (terus) melancarkan perjuangan bersenjata menentang British bagi merebut kemerdekaan.

Sungguhpun PKM berhasrat hendak mendirikan negara komunis – tetapi ditolak oleh orang Melayu dan Islam – adalah tidak betul menafikan sumbangan parti itu terhadap perjuangan kemerdekaan negara, katanya.

Justeru itu, pusat tersebut merasa amat penting sekali semua fakta sejarah berkaitan dengan kemerdekaan tidak tertinggal.

Perjuangan bukan saja terbatas kepada mereka yang di meja perundingan, tetapi termasuk juga dari golongan yang sanggup berkorban nyawa berjuang demi kemerdekaan, tambahnya.

“Sebelum Tunku Abdul Rahman melaungkan ‘Merdeka’ pada 31 Ogos 1957, tuntutan itu sudah lama bergema. Banyak peristiwa bersejarah telah berlaku bukan saja oleh Umno dan Perikatan.

“PKM dan parti-parti nasionalis Melayu telah mengangkat senjata menentang British. Abdullah CD, Rashid Mydin, Shamsiah Fakeh dan Musa Ahmad adalah di kalangan pemimpin-pemimpin yang berjuang menuntut kemerdekaan.”

PKM meletakkan senjata berikutan perjanjian damai yang ditandatanginya dengan kerajaan Malaysia dan Thailand pada 2 Disember, 1989 di Haadyai selatan Thailand.
Chin Peng, yang berada di Thailand, kini terlibat dalam satu perjuangan legal dengan kerajaan Malaysia atas tuntutannya untuk pulang ke tanahair.

Pusat penyelidikan PAS itu juga berkata bahawa sejarah telah membuktikan wujudnya parti-parti nasionalis Melayu lebih awal daripada Umno dalam perjuangan kemerdekaan.

Parti-parti tersebut adalah Persatuan Kebangsaan Melayu Malaya (PKMM), Angkatan Pemuda Insaf (API), Angkatan Wanita Sedar (Awas), Baris Tani Se-Malaya (Batas) dan Majlis Tertinggi Se-Malaya (Mata).

Perayaan Merdeka akan lebih bererti apabila rakyat sudah mengetahui dan menerima gambaran sebenar tentang perjuangan kemerdekaan kita, katanya lagi.

Apabila ini berlaku, kerajaan tidak perlu berulang-ulang kali mengingatkan rakyat tentang perayaan Merdeka, kerana “ianya (perayaan itu) sudah menjadi milik bersama semua rakyat Malaysia”.

Dicatat oleh M.A. di Sabtu, Julai 04, 2009
Label: PKM
46 ulasan:
HOT ZOOM berkata...
Salam,
Seperti pernah saya katakan dalam komen-komen post terdahulu,perjuangan PKM untuk kemerdekaan disanjung tinggi tapi masalahnya ideologi dan matlamat andainya PKM memerintah,itu yang menjadi kemusykilan.

Lagipun ideologi dan fahaman komunisme seperti itu tidak dapat menjadikan Islam adalah agama resmi negara dan fahaman komunisme Mao Tze Tong dan Karl Marx akan menjadi fahaman rakyat Malaya.

oleh itusaya sanjung tinggi perjuangan PKM menentang penjajah untuk kemerdekaan tapi saya tetap tidak bersetuju PKM kerana ideologinya.
HOT ZOOM KOMUNITI ver.2
penpusaka berkata...
British jajah Malaya untuk British.
Jepun jajah Malaya untuk Jepun.
MPAJA dan PKM jajah Malaya untuk Komunis Dunia.
British kembali dan halau PKM untuk jajah Malaya sekali lagi dan memperkukuhkan penjajahan melalui penubuhan Malayan Union.
Melayu bangkit secara tersusun dengan pimpinan Dato Onn dan tubuh UMNO lawan British dan Malayan Union. UMNO berjaya gagalkan Malayan Union.
UMNO bersama MCA dan MIC tubuh PERIKATAN terus lawan British untuk tuntut Malaya di MERDEKAKAN!
PERIKATAN pimpinan UMNO berjaya dapat Merdeka.
PKM tak iktiraf dan terus lawan rakyat Malaya kemudian Malaysia untuk dia dapat jajah Malaysia untuk Komunis.
UMNO dan Barisan Nasional pimpinan Tun Dr.Mahathir akhirnya berjaya rundingkan penyerahan PKM dan perletakan senjata PKM pada 1998.
Jadi PKM adalah penderhaka dan pengganas yang ingin rampas dan jajah Malaya/Malaysia hinggalah akhirnya tumpas.
Mana datangnya dia pejuang merdeka???
PKM adalah tidak ada beza dengan penjajah lain yang cuba ambil pemerintahan Tanah Air ini.
Cuma bezanya PKM ditubuh sebagai parti politik di Malaya oleh kaum pendatang Cina yang kemudiannya mengambil kesempatan keatas orang melayu yang nak lawan penjajah British dan Jepun agar mengangkat senjata bersama PKM dan ditaja sepenuhnya oleh PKM untuk matlamat PKM.
Bukan semua kaum pendatang Cina pada masa itu sokong PKM kerana ada diantara mereka adalah ahli parti Nasionalis Cina Kuomintang dan ada kaum cina pendatang yang sokong MCA bersama PERIKATAN.
Kesimpulannya PKM jangan sibuk nak tipu sejarah dan kelirukan orang ramai. PKM bukan pejuang kemerdekaan tetapi pengganas dan penjajah yang lawan rakyat Malaya/Malaysia untuk menjajah bagi pihak Komunis!
Tanpa Nama berkata...
Soalan:Siapa yang berkuasa pada masa sebelum Malaya merdeka?
Jawapan:British

Soalan:Siapa pergi berbincang dengan British untuk mendapat kemerdekaan?
Jawapan:UMNO,MCA dan MIC

Soalan:jadi PKM itu apa peranan nya?
Jawapan: Tak tahulah mungkin lagi satu kes 'govt in waiting' atau dalam bahasa melayunya 'berangan lebih dari kenyataan'.
Baba siam berkata...
Saya setuju dgn jasa perjuangan utk Kemerdekaan Malaya tidak harus dilupakan.

dimana perjuangan senjata PKM telah berperana dlm proses mepercepatkan pihak British terpaksa memberi kemerdekaan Malaya pada masa tu.
penpusaka berkata...
Salam Baba Siam,
"perjuangan senjata PKM telah berperanan dlm proses mempercepatkan pihak British terpaksa memberi kemerdekaan Malaya......"

Silap faham yang amat bahaya dan tidak betul sama sekali.Sebaliknya kekacauan pengganas komunis waktu itu boleh menyebabkan British lebih gusar untuk menyerahkan Malaya kepada warganya yang tidak berpengalaman dan tidak berkeupayaan untuk menentang Komunis. British boleh guna alasan kekacauan komunis untuk terus mencengkam sebarang usaha kebangkitan rakyat yang tulin.

Kebijaksanaan UMNO gembeling orang melayu dan mengadakan kerjasama pintar dengan kaum pendatang Cina dan India serta tolak ansur bijak pimpinan melayu UMNO yang berjaya meyakinkan British bahawa komunis tidak ada tempat dan UMNO mampu gembeling rakyat menerajui Negara Merdeka. Sebab itu, British yakin dan terus memberikan bantuan dan sokongan terhadap Kerajaan awal merdeka, semata-mata demi mengekang kemaraan pengganas komunis. PKM jelas kecewa dan tuduh kerajaan merdeka PERIKATAN sebagai kerajaan penjajah sedangkan mereka terdiri dari anak watan yang merdeka. PKM terus mengasak. Untuk apa? Untuk menjajah Malaya dan kemudian Malaysia.
Untuk apa? Untuk mengembangkan kemaraan komunis yang waktu itu merupakan satu doktrin baru yang mahu dikembangkan oleh Pergerakan Komunis SeDunia! Hakikatnya, PKM adalah musuh anak watan. PKM adalah alat penjajahan komunis keatas Tanah Melayu. PKM guna sentimen orang melayu yang gigih hendak berjuang menentang British dan Jepun dan semangat itu diguna sepenuhnya dengan menaja penubuhan Malayan Peoples Anti Japanese Army. Bila British kembali dan menghalau kezaliman PKM dan Komunis Bintang 3 terhadap Malaya yang ditinggalkan opleh Jepun, PKM lari kehutan. Bila British haramkan PKM dan semua organisasi pejuang yang ditaja komunis termasuk yang terpengaruh dengan perjuangan senjata, PKM tubuhkan rejimen ke10 sebagai unit khas bersenjata untuk orang melayu. Ini taktik untuk dapatkan sokongan dari kalangan melayu yang ketika itu, benci penjajah tetapi juga tidak sokong komunis.Rakyat majoriti yang tidak termakan dengan dakyah komunis kekal menggunakan kebijaksanaan politik untuk mengharungi zaman penjajah. UMNO menjadi wadah orang melayu dan dengan muafakat cina dan india MCA dan MIC, mereka inilah pejuang tulin yang memerdekakan Negara yang terjajah. Apa PKM buat? Sokong anak watan? Tidak!! Isytihar perang keatas Tanah Melayu Merdeka pimpinan Kerajaan anak watan!!!

Inikah pejuang kemerdekaan??? TIdak samasekali. Mereka adalah PENJAJAH yang GAGAL!!! KECEWA dan akhirnya menyerah kalah kepada KERAJAAN MALAYSIA pada 1998! Ketika itu KOMUNIS seluruh DUNIA juga sudah tumbang dan GAGAL!! Adakah Kerajaan Malaysia mengambil langkah membalas dendam??? Tidak! Diberikan pengampunan dan diberikan tanah di Kampung Syakirin belas ehsan dan setuju bersama Kerajaan Thai. Untuk apa? Untuk kesejahteraan rakyat majoriti di Thailand dan di Malaysia. Bukankah sepatutnya bekas komunis ini merasa syukur dan habiskan sisa hidup dengan keinsafan sambil bina keluarga agar jadi rakyat berguna. Tidak sepatutnya mencuba menidakkan sejarah kejayaan UMNO dan cuba menukar wajah pengganas kepada pejuang bangsa! SHIIITTTTT! Terima sahajalah hakikat bahawa Rejimen ke10 telah tersesat dan termakan dakyah komunis hingga niat menentang penjajah(jika pun ada) telah terpesong kepada menjadi alat dan tentera komunis bintang tiga untuk menjajah tanah air sendiri!!! Jangan nak samakan diri dengan pejuang pejuang melayu diluar kelompok komunis yang terkorban menentang penjajah! Mereka lain, anda lain. Anda komunis pembelot yang menjarah untuk penguasaan komunis terhadap anak watan!
reverie berkata...
Juga memainkan peranan penting dalam menyediakan:
-Kehidupan tanpa batas agama
-Pembunuhan kejam
-Sikap tak ada belas kasihan
-Penyeksaan terhadap insan tak bersalah
-Perlakuan sesuka hati menyalahgunakan kuasa yang ada sekejap tu je.
-Mass murder
-Terbalikkan keretapi
-Sabotaj kemudahan hak orang awam. dia buat macam bapa-bapa dia punya kemudahan

2 minggu saja komunis ni memerintah, macam-macam bencana timbul. Apalagi kalau memerintah lama? nasib baiklah kalah. Nasib baiklah taktikal dari segi connection dan logistik pemimpin komunis lemah dan lembab. Kalau tak, habis semua Melayu dibunuh. Habis mati tak akan ada malaysia, yang ada cuma negara tak ada daulat yang tunduk kepada ideologi lain.

Fuh! Nasib baiklah pemimpin PKM lemah akal dari segi perancangan.

*Pendapat saya saja.
Tanpa Nama berkata...
Apalaaaaa...
Badul la penpusaka.
British terpaksa bagi kemerdekaan dengan umno dijadikan sebagai tunggangan balaci kerana ancaman komunis sudah tak dapat dibendung lagi waktu tu.
so, yang tak buat keje sebenarnya umno..senang2 tonggeng buntut dapatla merdeka free.. itupun sebelum serah tanah kepada singapura.
Jiran di Bukit Jelutong berkata...
'Penpusaka'jangan nak kelentong!
Kalau orang menceroboh masuk ke rumah kita, kacau anak bini kita,punggah harta benda kita, dan kita tidak melawan, itu dayus namanya.
Kalau ada yang melawan dan kita enggan mengakuinya, itu tak jujur namanya.
Kutuk pula mereka, itu pengkhianatan namamya.
Tanpa Nama berkata...
Tabik kepada Pen Pusaka yang telah mengambil kesempatan menunjukkan rupa sebenar sebagai pembela kepentingan penjajah Inggeris dan konco-konconya. Mujur juga empunya blog yang telah diberi label “pengganas” ini sudi memberikan ruang untuk Pen Pusaka memuntahkan tinta basinya. Saya yakin UMNO yang disanjung sebagai “pembela” Melayu itu tidak akan memberikan dada akhbar atau siaran TV miliknya ruang untuk golongan seperti ini.

Orang seperti Pen Pusaka adalah hasil dari strategi penjajah British yang menidurkan orang Melayu dengan “Ketuanan Melayu” “Bumiputera” “Tanah Simpanan Melayu” dan lain2 irama yang menidurkan orang Melayu sehingga mereka tak sedar berapa banyak kekayaan tanah air kita telah dipunggah balik ke London. Mereka yang sedar penipuan penjajah ini bangkit berlawan menutut keadilan bangsa mereka. Tapi semuanya ditindas dengan kejam seperti Tok Janggut.

Pen Pusaka, sila muntahlan tinta saudara menjawab soalah saya di bawah ini.

1. Pada tahun 1930, PKM didirikan. Organisasi tersebut telah mula menyusun kekuatan secara bawah tanah untuk menumbangkan kekuasaan penjajah British di Malaya. Di samping itu terdapat sejumlah anasir komunis Melayu dari Indonesia telah menyusun kaum tani.

Cuba pen pusaka tunjukkan apakah jasa perjuangan UMNO pada masa ini

2. Pada tahun 1937, tokoh-tokoh demokrat Melayu telah mendirikan KMM (KesatuanMelayu Muda). di awah pimpinan Ibrahim Hj. Yaacob. Semboyan mereka ialah Merdeka
Cuba pen pusaka tunjukkan apa jasa perjuangan UMNO dalam masa ini

3. Pada tahun 1941, Jepun menceroboh Malaya. PKM telah mendirikan TAJRM untuk menentang Jepun. Pertempuran terakhir membela Singapura adalah dibawah pimpinan kader PKM bernama Ling Chiang Shek.

Cuba pen pusaka tunjukkan apa jasa perjuangan UMNO dalam masa ini

4. Pada tahun 1945 PKMM didirikan. PKMM adalah penyambung KMM dalam situasi baru yang terdiri dari berbagai ideologi, nasionalis, sosialis, agama dan komunis. – berjuang untuk kemerdekaan Malaya
Cuba pen pusaka tunjukkan apa jasa perjuangan UMNO dalam masa ini

5. Tahun1947 pertubuhan-pertubuhan progresif Malaya dan seluruh Asia telah menghantar wakil menghadiri persidangan serantau asia di new delhi. Persidangan ini dianjurkan oleh Mahathma Ghanda, tokoh anti penjajah yang disanjung dunia.

Cuba pen pusaka tunjukkan dimanakah wakil UMNO dalam rombongan itu?

6. Tahun 1946 – 1948 perjuangan kemerdekaan menggelora. Seruan merdeka bergema diserantau pelusuk tanah air. Akan tetapi dicelah2 suara itu, ada suara yang mengatakan “nak buat jarum pun tak pandai, nak merdeka konon”, hubaya-hubaya, musuh turun dari gunun dll.
Cuba pen pusaka tuliskan, suara dari siapa dan apa tujuannya?

Sehingga tahun 1950, barulah UMNO mengubah slogan hidup Melayu menjadi Merdeka. Untuk mengetahui setakat maha keikhlasan perjuangan merdeka UMNO sila baca memoir Ibu Khatijah Sidik, tokoh wanita umno yang pertama.

Saudara pen pusaka,

Perjuangan kemerdekaan sudah bermula sejak penjajah barat menduduki tanah air kita. Perjuangan terhadap Inggeris pada tahap awal berupa perang2 tani seperti perang Datok Maharajalela dan Datok Sagur di Perak, Perang Bahaman di Pahang, Perang Tok Janggut di Kelantan, Perang Hj Abdul Rahman di Terengganu dll.
Tradisi ini diteruskan oleh PKM, KMM, PKMM, API, AWAS, BATAS dll. Setelah penjajah British mengisytiharkan Undang2 Darurat, perjuangan itu disambung pula oleh TPNM yang melancarkan perang terhadap penjajah British. Saya bersetuju saudara memberikan cop penderhaka dan pengkhianat kepada PKM. Tapi PKM mendurhaka kepada penjajah Inggeris, mengganas ke atas kekuasaan Inggeris di Malaya. Yang mengganas ke atas rakyat dan tanah air kita ialah penjajah Inggeris dan anjing buruannya.

Kesimpulannya ialah: Tunku Abdul Rahman tak pernah mengharungi prahara perjuangan yang tersebut di atas. Beliau dibesar dan diasuh di London. Jadi beliau sedikitpun tidak layak menjadi bapa merdeka. UMNO juga tidak mengharungi sedikitpun prahara perjuangan yang disebut di atas, jadi UMNO sebenarnya perampas hasil perjuagan kemerdekaan.


Dol
Tanpa Nama berkata...
penpusaka (otak dikepala lutut)kata: "Umno bersama Mca dan Mic tubuh perikatan terus lawan British untuk tuntut malaya dimerdekakan!" Piiiiiiiiiiiiirah!! lawan apa bendeee.........?
Indonesia, India, Indochina, filipin, burma merdeka pun serupa itu ke......?
Tanpa Nama berkata...
maaf sekadar hendak bertanya,UMNO yang mana dirujuk dalam komen-komen didalam ini?bukankah UMNO telah diharamkan dalam tahun 1987/88?yang ada sekarang UMNO BARU yang dihidupkan semula tahun 1988.Almarhum Tunku dan Tun Husein Onn sehingga menghembus nafas terakhir enggan mengiktiraf dan menyertai UMNO Baru ini.
kalau dah ditubuhkan tahun '88 macamana boleh keluar cerita macam gitu?
Tanpa Nama berkata...
Lembu punya susu, Sapi dapat nama...Cerdik sunggug si Sapi nie..menangguk di air keruh....
Tanpa Nama berkata...
Mak aih...kalau macam tu..sebelum nie Malaysia ada PM haram lah ..!macam Negeri Perak...heh.
stomp7 berkata...
Ini soal tradisi...
Apakah umno menyambung tradisi dato maharjalela, tok janggut?
Siapa yg menang di sini?
Imperialis british..dengan memperkudakan parti umno.
Dan sekarang kepentingan dijual melalui dagangan saham Felda & penarikan 30% ekuiti bumiputera.

Penpusaka,
suatu hari nanti, anda (atau keturunan anda) mungkin masuk hutan, bukan berjuang...tapi merempat.
reverie, kasihanilah anak-anak anda bila kamu sudah tiada
Tanpa Nama berkata...
apa boleh buat....... gitulah nasibnya kalau nak kekal jadi ketua cawangan (bukit jelutong) jual bangsa jual negara pun tak apa.....
Tanpa Nama berkata...
Maaf pen pusaka, nak tanya sikit.

Apakah saudara juga menyanjung Henry Gurney sebagai pahlawan Tanah Melayu?

Man
siti hajar berkata...
Saya tak kisah sama ada pro atau kontra kmounis. Bagi saya PKM dan parti-parti lain yang menentang pejajahan British dulu pasti ada saham dalam sejarah kemerdekaan negeri ini. Itu tidak boleh dinafikan oleh sesiapapun!
Tanpa Nama berkata...
Pen Pusaka, maaf saya ada sedikit lagi:
Saudara kata "kekacauan pengganas komunis waktu itu boleh menyebabkan British lebih gusar untuk menyerahkan Malaya kepada warganya..."

Kalau penjajah British ikhlas, mengapa tidak berikan kemerdekaan Malaya sebelum tertubuhnya PKM seperti masa Tok Janggut, Tok Bahaman dll?

Man
selimut putih berkata...
Saya bersetuju dengan pendapat Siti Hajar.
penpusaka berkata...
Sebelum 1946 ramai pejuang disana sini pelusuk Tanah Melayu yang berjuang, tewas dan ramai yang terkorban. Juga ada organisasi yang bangkit. Itu tidak sesiapa menafikan.Melayu bangkit secara tersusun digembeling oleh kebangkitan yang yang di pimpin Dato Onn hingga tertubuh UMNO.Bertitik tolak dengan slogan "Hidup Melayu" menumpaskan cadangan Malayan Union bertukar kepada "Merdeka" selepas PERIKATAN menang pilihanraya 1955.

Selepas tercapai kemerdekaan PKM masih mengganas terhadap Kerajaan Anak Watan.Jadi benarkah dia hendak membebaskan Malaya atau seperti saya kata dia hendak menjajah Malaya?

Soal dia tertubuh sejak 1930 itu kita tahu. Tetapi untuk apa? Bukankah terbukti bahawa dia menjadi alat perkembangan doktrin Komunis untuk menjajah Malaya? Komunis juga hampir berjaya di Indonesia hingga membawa ke peristiwa Lubang Buaya dan kejatuhan Sukarno.

Apa yang kita kena jelas ialah PKM ini adalah pergerakan penjajahan komunis. Tidak ada beza dengan penjajah baik Jepun atau British.

Yang saya persoalkan ialah bila dia ingin menumpang kejayaan UMNO mencapai merdeka dan yang paling saya soalkan ialah kehendak dia untuk diiktiraf sebagai pejuang kemerdekaan. PKM bukan pejuang kemerdekaan TETAPI satu gerakan untuk menjajah Tanah Melayu tanpa disokong oleh penduduk Tanah Melayu. Pejuang penentangan yang tumpas ditangan penjajah sebelum penubuhan UMNO itu kita tidak nafikan, malahan memang tersirat didalam sejarah sebagai pejuang bangsa. PKM juga tersirat didalam sejarah sebagai pengganas yang cuba menjajah Tanah Melayu. Sekarang dia sedang cuba nak dapatkan pengiktirafan melalui blog ini dengan cuba mengelirukan diri dia sebagai juga pejuang kemerdekaan. Saya kata TIDAK.! PKM adalah pengganas yang hampir berjaya jika tidak kerana penentangan kuat oleh Kerajaan baik British mahupun PERIKATAN selepas itu.

Tak perlu hendak persoalkan hakikat ini kecuali memang ada tersirat hendak mencari kesempatan mencemar UMNO bukan sangat pasal PKM tetapi ada udang disebalik batu. Sekarang ini apa sahaja yang boleh diguna untuk mengelirukan orang ramai terhadap UMNO akan jadi kawan. Setan pun boleh dan siapa pun boleh asal, UMNO dapat di cemar!

Kebetulan sahaja PKM dan Chin Peng masuk daun, jadi elok benarlah sebagai serangan bersama. Piihhhdaaaaa!

Jangan samakan pejuang-pejuang yang lain dengan PKM, itu saya dah nyatakan. Bukan sahaja UMNO mereka juga ada peranan, cuma UMNO yang meraih kejayaan. Peranan mereka tetap tersemat didalam sejarah dan dikenang oleh kita zaman berzaman. Begitu juga PKM kekal didalam sejarah sebagai PENGGANAS dan TEWAS oleh ketahanan anak watan pimpinan UMNO!

Cakap-cakap tentang pentadbir British yang kecundang juga ditangan PKM, samaada saya sanjung! Jawabnya YES! Mengapa tidak, kerana sebagai pegawai yang makan gaji didalam Pentadbiran British, tetapi sanggup mati mempertahankan Tanah Melayu dari dijarah komunis, apa salahnya kita kenang sebagai juga turut menyumbang dalam mempertahankan Malaya? Mereka kecundang menjalankan tugas kerana mereka pegawai kerajaan British ketika itu. Mereka mati dalam tugas mentadbir dan mempertahankan Tanah Melayu dari Pengganas Komunis. Sedikit sebanyak kita harus mengenang mereka sebagai korban perjuangan menentang PKM. Apa salahnya?

Apakah itu bermakna UMNO sokong penjajah? Jangan dangkal sangat. Takkan kerana otak tu beku sebab benci ke UMNO hingga semua yang sempat dicapai diguna bak orang hilang akal.
Tanpa Nama berkata...
pen pusaka....
adakah anda ada otak
pernahkah anda menggunakan otak untuk berfikir...
kampung shakirin tu dalam thailand ..... apa kena mengena dengan UMNO dan malaysia , kampung tu anugerah dari raja thailand .
sekirang-kurangnya kerajaan tahai berpegang pada
perjanjian..bukan macam malaysia ,buat perjanjian ...[ lu pikirlah sendiri ]

Lu gi tanya najib tu , sistem felda tu ayah dia dapat dari mana ,
Tanpa Nama berkata...
Tidak benar kemerdekaan negara pada tahun 1957 diperolehi hanya dengan runding-runding atau bincang – bincang sahaja. Mengangkat fakta salah ini umpama menghina sejarah perjuangan bangsa sendiri. Kemerdekaan ini telah dipaksa diberikan oleh penjajah setelah tidak tahan dengan tekanan yang diterima. Dari penentangan awal seperti Tok Janggut, yang difitnah sebagai penentang dan pengganas sehingga tokoh agama ini dihukum mati digantung terbalik dan mayatnya dibiar berhari – hari. Sehinggalah penentangan tekanan Parti Komunis Malaya mahupun gerakan politik seperti Melayu Muda, API , AWAS dan seumpamanya. British tidak punya banyak pilihan terus menjajah secara konvensional dan berdepan dengan tentangan rakyat yang mula meningkat atau mencari satu pewaris yang mampu mentadbir negara ini dengan imej tempatan tetapi dengan syarat mampu menjaga polisi kapitalisme British. Maka British telah memilih untuk mengharamkan semua pertubuhan pro kemerdekaan yang tidak mampu menjaga kepentingan British dengan perbagai label dengan hanya membenarkan beberapa organisasi politik yang mampu menjaga kepentinganya bergerak dan mendapat kemerdekaan darinya
Jiran di Bukit Jelutong berkata...
Penjajah ceroboh Malaya untuk merompak dan porak perandakan negeri ini selama ratusan tahun..... Tidak sedikit golongan patriotik melawan mereka dan ditumpaskan seperti Tok Janggut, Tok Bahaman, Tok sagor dll. PKM, PKMM, API, AWAS, Hizbul Muslimin dll mengangkat senjata meneruskan perjuangan tersebut; dan sesuai dengan logik dan strategi jahat kaum penjajah mereka dicop sebagai 'pengganas'. Tiba-tiba penpesaka pulak berhujah konon "kekacauan pengganas komunis waktu itu boleh menyebabkan British lebih gusar untuk menyerahkan Malaya kepada warganya.....". Wahai sahabatku, bukankah ini sikap penjajah bentuk baru atau mentaliti neo-kolonial namanya?!!
M.A. berkata...
Maaf,

Kepada Saudara Pen Pusaka, saya tersalah klik "delete" komen saudara. Harap saudara tulis semula.

Saya amat menyesal atas kesilapan ini
penpusaka berkata...
Salam M.A., tidak mengapa. Mungkin kita bertemu dilain ketika. Buat masa ini saya ucap terima kasih atas kesudian memberi ruang menyampaikan hujah saya. Walau kita berbeza pandangan dalam hal berkaitan, namun kita tetap bersaudara dan semuga usaha masing-masing direstui dan positif kearah pembinaan negara bangsa. Perbezaan cara dan perbezaan pandangan hak individu, namun yang utama kebaikkan untuk negara. Kalau kita yang salah kita akui kebenaran yang benar, kalau kita tersasar kita jangan malu juga akui dan kembali. Kerana semuanya bukan untuk kita tetapi untuk negarabangsa.Apa yang dah terlaku, tidak boleh dipadam tetapi boleh diperbaiki.

Bagi saya TETAP mengatakan bahawa PKM tidak harus cuba menegakkan benang yang basah. Demi kebaikkan, kita terima takdir dan bergerak kehadapan.Sejarah telah merakamkan perjalanan sejarah UMNO dan PKM mengikut jejak-jejak bertapak yang menceritakan kisah dan tauladan!
Salam, dan sekali lagi TQ.
siti hajar berkata...
Membaca kiriman terakhir dari penpusaka segera mengingatkan saya kepada peribahasa Melayu "telunjuk lurus, kelengkeng berkait". Mula2, dia macam cukup 'gentlemen'; rupa2nya tidak. Ini jelas di perenggan berikutnya apabila beliau dengan angkuh menuduh MA "cuba menegakkan benang yang basah". Sebagai orang yang terlibat, penpusaka tidak boleh sekaligus menjadi hakim!
Tanpa Nama berkata...
hehehehe pengganas dikatakan pejuang....???
iyeee komunis tu baik sekali....potong tangan cincang bunuh....pekebun penoreh yg tak beri kerjasama semua mampus dikerjakan mereka...sejarah tak pernah berbohong...manusia sahaja yang pandai memutar belit fakta....
come my dear...comeback to malaysia...we will see how can u survive at this mileneum...jeng jeng tak sabar rasanya ....taliban kat pakistan dan afghan lahir sebab menentang komunis...
Tanpa Nama berkata...
dulu semasa org ajak balik malaysia tak nak...nak duduk dalam hutan...sekarang bila dah maju nak balik pula...nak tuai hasilll pirahhhh mabukkkk
cuba masa rundingan baling tu setuju....kan senang...ni nak tunjuk kuat...tak mau letak senjata..konon masih belum merdeka..perjuangan belum selesai sebab ada agama islam...komunis kata candu masyarakat adalah agama...karl marx
kata org...nyesal dulu pendapatan...nyesal kemudian tak berguna....duduk la kat sana jual cenderamata...jadi pemandu pelancong tunjuk kubur komunis... jual goreng pisang komunis ke...bapak ayam ke...semua boleh...orang tak ada agama katakan...tak percaya tuhan
ni la balasan kau dapat kat dunia ni...ni belum mati lagi..
Tanpa Nama berkata...
awak cerita apa ni...?
saya adalah orang yang ada pengalaman diserang komunis...
baik ke komunis tu..?org yg senang lenang celik mata tak de pengalaman tu saja yang buta sejarah...
selimut putih berkata...
Buku "Gerakan Kiri Melayu dalam Perjuangan Kemerdekaan" yang kini mungkin sukar dicari di pasaran, akan diulang cetak oleh penerbitnya dalam waktu terdekat.

Mungkin diselindungkan oleh tajuknya, buku ini sebenarnya, antara lain,memaparkan kisah perjuangan "komunis-Islam" dalan perjuangan kemerdekaan tanah air kita, Malaysia.
Mat skar berkata...
Salam tanpa nama,

Dok sokong kominis yang telah berkubur kat Malaysia wat apa.Kerja bodoh.

TANPA NAMA.........lu pergi duduk negeri cina kalau nak ikut kominis sangatlah.
Tanpa Nama berkata...
Salam Mat Skar,

Di sini kita bincangkan soal sejarah, bukan soal nak sokong siapa. Kalau duduk di negeri Cina pun, topik perbincangan soal sejarah kemerdekaan Malaya/Malaysia juga.

Man
Tanpa Nama berkata...
Mat Skar ko ni mangkuk juga rupe nye....x paham topik ke?
m. jali berkata...
Apa boleh buat,Man. Dari sini booleh nampaklah taraf/pengertian orang spt Mat skar tu. Agaknya kalau mereka kurangkan baca utusan meloya dan berita hairan, dan rajin pula baca buku2 spt "gerakana kiri melayu..." spt yang disebutkan oelh selimut putih tu, tak lah otak tu beku sangat. Inilah kesan dairpada sejarah yang ditulis oleh tali barut penjajah.......
Tanpa Nama berkata...
pkm menentang penjajah
jika berjaya,sudah pasti pkm akan memerintah
(watpe bjuang susah2 pastu tnggl je)
apabila perintah sudah pasti mengamalkan fahaman komunis..(bohongla la klu kate x)

tetapi xdpt sokongan rmi @ majority
maka tidak la boleh dienye dipanggil sbg pejuang kemerdekaan

karim maxis
ape yg merdeka?
die nk amek alih pemerintahan wlupun tanpa sokongan..
klu komunis perintah pun,kita belum diiktiraf merdeka..
sbb komunis ni dtg dr luar
cuma pelakon die je tempatan
klu yg dtg dr luar tu atas nama islam
kita anggap sbg ilmu
tp komunis?
sama je mcm british.nk luaskn pengaruh komunis
Kekacang berkata...
Ada satu keluarga ada Ayah, Isteri dan Anak - anak. Tetiba datang satu Mat Salleh, pukul sang Ayah. Halau dan dera. Jiran - jiran yang cuba membantu pun ditangkap, dihalau dan disiksa. Lepas tu dia pun duduk bermukah dengan Sang Isteri dan tinggal kat rumah yang terpaksa ditinggalkan Sang Ayah tadi. Selepas berpuluh - puluh tahun, Sang Isteri pun dah lunyai, anak - anak Si Ayah tadi pun ramai yang anggap Mat salleh ni lah ayah mereka yang sebenar. Si Mat Salleh ni pun nak balek negeri. Jadi dia pun pilih lah antara anak - anak ni mana nak ganti jadi ketua Keluarga. Mestilah dia pilih yang boleh dengar cakap dan telunjuk Si Mat Salleh ni.
Setelah lebih 50 tahun, Sang Ayah yang dihalau ini pun nak balek semula, malangnya tak diterima dan dicerca serta dimaki oleh Sang Anak pengganti Mat Salleh ini. Namun Si Ayah tadi tetap mendapat sokongan dari cucu - cucu yang boleh berfikir.
Sedangkan anak - anak dari Si Ayah yang bodoh dan bangang ini terus mencerca Si Ayah tadi. Begitu kuatnya pengaruh Mat Salleh ini ditambah pula kemalasan Sang Anak yang malas nak berfikir dan mengkaji.
Inilah cerita rakyat yang sempat dikaji.
Tanpa Nama berkata...
Kpd Kekacang,
cerita rakyat itu memang ringkas dan tepat. Takut ini pun mereka (yg otak beku) tak faham!
Kekacang... versi yang sangat menarik!
Kalau yg tak paham, penjajahan minda alaf baru la tue.
Tanpa Nama berkata...
hahaha
anak2 tu xpenah anggap pun lelaki tu bpk die
tue kutuk tu die je perasan dan menganggap diri die sbg bapak kpd anak2 tu

lelaki tue kutuk tu terpengaruh dgn apek
konon2 die lah ketua dlm rumah tu
padahal bsk luse2, apek tu yg lanyak bini die
maka melayu pun xori mcm anak mix mat salleh tu

tp anak mix mat salleh tu tau
nk jage rumah bkn senang mcm lelaki tue tu rasekn
nk merdeka sgt
lps tu mane hala tuju kite?
maka blk tani mjadi petani

apek td amek la ape yg tani td tngglkn
maka berjaya la apek menipu lelaki tue yg emosional tu

tetapi laki tue tu xkisah
pd die lbh mulie jd tali barut cine dr tali barut british

hidupla melayu dgn aman damai dibwh tadbr cine komunis.

karim maxis
fredo berkata...
2009 Julai 4 23:29
Tanpa Nama berkata...
Soalan:Siapa yang berkuasa pada masa sebelum Malaya merdeka?
Jawapan:British

Soalan:Siapa pergi berbincang dengan British untuk mendapat kemerdekaan?
Jawapan:UMNO,MCA dan MIC

Soalan:jadi PKM itu apa peranan nya?
Jawapan: Tak tahulah mungkin lagi satu kes 'govt in waiting' atau dalam bahasa melayunya 'berangan lebih dari kenyataan'.

---->diam lebih baik dr tunjuk kebodohan.. simpan bodoh tu kt rumah..jgn tunjuk kt org len..malu mak bapak kau!
Tanpa Nama berkata...
apa yang bangang sangat ni...berbicara lah dgn ilmiah..jangan emosi...PKM ni...Najib melawat china...tun razak melawat china...pa kebenda ni...
kita berbicara secara..ilimiah utk mempercayai sejarah yang dilindungkan....ingat masa darjah enam dulu...ada pelajaran sejarah...(1981)...tajuk pelajaran sejarah ialah pemberontakan tok janggut di kelantan...penderhakaan mat kilau di pahang...(betul ke tajuk tu)...tapi itu yang diterapkan di jiwa anak anak pada masa tu...sebenarnya UMNO telah dibubarkan pada 1988...talkin telah dibacakan...umno sekarang ni umno baru...
Tanpa Nama berkata...
apa ilmiah sgt la kau tu?
UMNO bkn dibubarkan tp dharamkan
ko tau apa sebab

ko tau ape berlaku seterusnya rentetan dari pengharaman UMNO

apa dasar perjuangan UMNO lama dan baru?

Najib pergi China watpe?
bncng ketenteraan?
atau mengenang sejarah kerajaan melayu melaka yg ade hubungan dgn china?
atau bncng bisnes?

m'sia negara berkecuali
m'iktiraf mane2 kerajaan yg di pilih oleh rakyatnya sendiri kecuali israel

Skrg China kuasa besar ekonomi
mcm mn boleh meningkat dgn mendadak?
apa manfaat yg kita boleh dpt dr die?

kerajaan cuba nk pisahkn kebergantungan ekonomi kita dari barat ke asia

xde isu besar pun najib nk ke china
Tanpa Nama berkata...
jangan bercakap tanpa fakta pakcik dulu pernah melihat pembunuhan ketua kampung tempat pakcik, sunguh kejam komunis ketika itu kemudian menculik penduduk kampung yang kemudiannya ditemui menjadi mayat diladang2 getah, tengok la sejarah jangan bercakap hantam dang jer..ideologi komunis hanya banyak membawa keburukan
stalin,lenin,berlin, berkata...
aku sokong pkm tp aku x sokong ideologi pkm yg berfahaman komunis....ramai org tahu masalah komunis dgn kaum muslimin dari zaman stalin hingga ke tahun 1989 di afganistan..........honestly cakap aku x tahu la apa akan terjd kat malaysia ni kalo pkm memerintah maksud aku ialah apa jd dgn agama islam tp aku x kisah kalo bab pasal bangsa ke atau kedudukan sultan yg pkm nk jahanamkan tp bab agama aku rasa pkm masih samar2 kerana fahaman komunis yg pkm anuti..........
kalo pkm memerintah wujud kew sek agama taayah,izuddin,kisas atau uia atau kolej2 islam ada kat malaysia ini sbb komunis amat memusuhi kaum muslimin di negara mereka sehingga alim ulamak dibunuh,masjid ditutup,ilmu agama dilarang diajar dan terbaru di urumqi itu semua keje komunis tp aku pelik gak kalo org2 yg dikatakan alim nape mereka masuk pkm nape x satu parti islam yg bersenjata nape nk masukk parti yg mengatakan agama itu candu kpd masyarakat dan terbukti memusuhi islam adakah mereka ini alim secara hakiki atau luaran sahaja kalo nk dikatakan org2 melayu pkm itu alim,,stalin juga alim kerana ia didik menjd paderi tp akhirnye stalin "bunuh" semua agama kecuali komunis itu sendiri so kesimpulan aku ialah mereka yg dikatakan alim dlm pkm itu telah mengikut stalin (betulkan aku kalo salah)........tp aku amat tertarik dgn sosialis Cuba dr segi pendidikan dan kesihatan
kerk berkata...
salam sejahtera...

pada pendapat aku, komunism ni adalah satu strategi dr kabal2 freemasons illuminati untuk merosakkan dan menghancurkan umat manusia. mereka mengharamkan beragama kerana apabila manusia lari dari tuhan, mereka akan menyembah tuhan baru mereka iaitu duit, wang, pitis. dengan ini senang la kabal2 ini untuk menakluk dunia. tetapi, didalam isu ini, kita perlu la mengiktiraf penentangan kumpulan komunis ini kerana mereka inginjan negara ini merdeka walaupun ideologi komunis ini ideologi pemusnah. sepertimana saudara hotzoom tadi. perlu di ingatkan bahawa, komunism ini adalah satu alat semata2. alat untuk menguasai dunia. PKM ini melawan british dengan cara mereka iaitu komunism. same juga dengan parti sosialis. idologi patot ditepikan sementara waktu agar kita merdeka. perjuangan itu penting, melawan atau mengikut bontot british...

waallahua'lam....
Berlaku_adil berkata...
Mari saudara-saudara...jangan kita nafikan sumbangan PKM sebelum merdeka.

Dan, mari saudara-saudara...jangan kita nafikan 'sumbangan' PKM selepas merdeka. (Tak perlu diulang-ulang kot apakah 'sumbangan' tersebut...baca novel 'Pahlawan Parang Panjang' mungkin anda dapat sikit idea)

As simple as that. Matlamat tidak menghalalkan cara, tuan. Dunia sementara, akhirat kekal abadi. Komunis, UMNO, PAS...kita semua sama saja, yang membezakan adalah taqwa di sisi Allah. So, pilihlah jalan untuk diterima Allah. Adakah komunis menyediakan jalan tersebut. Tepuk dada tanya iman. Kalau ikhlas, Allah akan tunjukkan jalan.

Saya salute blog ini kerana berani menjadi wadah menerima pandangan yang berbeza.
2009 Julai 31 21:48

Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

Muzium Sejarah

Barisan Gerila Malaya

Ibu Zaleha - Ketua AWAS Lubuk Kawah