Jumaat, 21 Ogos 2009

Barisan Gerila Malaya

Jumaat, 2009 Mei 22

Barisan Gerila Malaya




BARISAN GERILA MALAYA

Tak ada gunung terlalu tinggi
buat kami daki tengah panas
tak ada lurah terlalu dalam
buat kami turun malam gelap

Hutan rimba padang lalang, padang lalang
dusun sunyi jalan yang jauh
panas terik hujan berangin
jalan terus, maju terus, maju terus

Haram patah hati kami, hati kami
kerana telitinya
barisan gerila Malaya
hancurkan musuh semua.


Pada 21 Mei 1949, di dalam upacara perasmian Rejimen Ke-10 yang khidmat, Johan, seorang anggota Parti Komunis Indonesia telah mempersembahkan 2 buah lagu ciptaanya yang bertajuk BARISAN GERILA MALAYA dan TENTERA PEMBEBASAN NASIONAL. Kedua-dua lagu ini telah diiktiraf menjadi lagu rasmi Rejimen Ke-10.

Video di atas adalah sedutan dari rakaman perayaan menyambut ulang tahun ke-40 berdirinya Rejimen Ke-10 pada 21 Mei 1989 yang pernah dimuatkan dalam filem video Perayaan Bersejarah yang diterbitkan Studio TV Rejimen Ke-10 pada tahun 1989. Penyanyi terdiri dari kader-kader veteran Rejimen Ke-10 yang semuanya berasal dari Malaysia, kebanyakan dari Pahang.

Dicatat oleh M.A. di Jumaat, Mei 22, 2009

Label: Rejimen Ke-10 TRM, video
16 ulasan:

esis berkata...
Haram patah,
Haram patah,
Haram patah,
Hati kami,

Sebak saya dengar lagu ini.
Terutama apabila sampai ke lirik di atas....

Terasa perit getir Pejuang Bangsa yang mengalaminya......
2009 Mei 23 00:41

Atom berkata...
Cabang seni yang dapat meresap menjadi semangat dan kekuatan.
Apabila di perdengarkan kembali kepada kami,hati menjadi gelisah.
Kerana apa ?
Entah kenapa apabila saya capai alat muzik dan mendendangkannya,anak-anak jadi teruja.
Lantas bertanya.
Seni dan Budaya Melayu ?

Menyusuri malam gelap.
Pedih melihat......sebak......
Kenapa jadi begini ?
Meronta-ronta...........
Apakah masa boleh diputar kembali ?
2009 Mei 23 18:23

Izwan berkata...
Pejuang yang tidak akan dilupakan oleh generasi hadapan!!!
2009 Mei 24 11:51

Tanpa Nama berkata...
patut la rais yatim takut benar..rupanya biro tatanegara pun ciplak lagu dari komunis..pastu taknak mengaku..lirik je sedikit berubah..
ni lagu untuk UMNO,aku ubah skit..

haramjadah,haramjadah..hati kamu,hati kamu..
kerana tamakkan kuasa..
2009 Mei 25 20:26

Awang Cik berkata...
Biro Tata Negara (BTN) ciplak lagu ni!

senikata terakhir:

Barisan Gerila Malaya
hancurkan musuh semua

ditukar kepada:

Kami lah pemimpin waja
Ayuh lawan semua (2x)
Bumi luas terbentang
di seluruh nusantara
Deburan ombak ku rempuh
Cuaca berat ku rempuh
Kami lah pemimpin waja
2009 Mei 25 22:14

Tanpa Nama berkata...
Saya juga anak Pahang. Terima kasih kerana pakcik makcik telah menyumbangkan masa keemasan hidup terhadap nagara. Kita sememangnya berhutang budi kepada anda semua.

Berharap kerajaan Malaysia pada suatu hari nanti berani berdepan dengan sejarah dan memberi satu pengiktirafan yang sewajarnya terhadap perjuangan komunis.

Harap pakcik makcik di sana dapat hidup aman selesai... terimalah sanjungan anak bangsa ini...
2009 Mei 26 00:11

Tanpa Nama berkata...
Moga perjuangan ini diterima disisi Allah. Al Fatihah untuk pejuang bangsaku.
2009 Mei 26 11:34

Tanpa Nama berkata...
Macam mana nak diterima Allah perjuangannya kalau ikut komunis yang anti agama. Lihat bagaimana umat Islam di China yang dahulunya sengsara di bawah komunis . Isya allah. Kalau berani papar mesej saya.

Mmbunuh orang Islam sendiri tanpa ada belas.
2009 Mei 26 16:15

Tanpa Nama berkata...
Tahu tak Umat Islam lebih banyak dan lama org cina menganut Islam (kerajaan cina sekarang juga mengamalkan fahaman Komunis) dari bilangan penduduk Malaysia?
2009 Mei 26 18:03

Tanpa Nama berkata...
Nasib baik ada pedagang Islam dari Cina menyebarkan Islam (orang Cina lebih dulu Islam dari orang2 di Malaya, mereka telah islam lebih 100 tahun sebelum orang melaka, 1511, sori kalu tarikh tu salah, dah tuo). Kalu tidak, orang melayu masih beragama hindu dan mungkin lebih Hindu dari orang India.

Sebenarnya fahaman kominisma tu tak le tak bagus semua. Ia mementingkan kesamaan dan kesaksamaan. Cuma kekadang pelaksananya terover je. Bukan ke Islam pun menerapkan kesaksamaan?
2009 Mei 26 22:33

Tanpa Nama berkata...
Islam menerapkan kesaksamaan..tetapi adakah fahaman komunisma itu diterapkan dalam islam? Seseorang yang islam dan mengamalkan ajaran serta fahaman islam, mengapa pula harus menegakkan fahaman komunisma yang hanya ciptaan manusia?
2009 Mei 29 17:11

Tanpa Nama berkata...
Oiit? Bila masa pulak KOMUNIS tukar nama TENTERA RAKYAT MALAYA? @ TRM.

Ni Sah Pak Mat Amin dan konco Pak Mat dah tak betol ni! Ni nak ubah sejarah ni.
2009 Mei 30 04:59

Azminias berkata...
Salam,

Yang lepas tu lepas. Sekarang kita dah maju dan bahagia. Fahaman komunis hanya bawa kehancuran. Sesekali cuba tengok video harun yahya.
2009 Mei 30 08:25

Tanpa Nama berkata...
sekarang kita dah maju..fahaman komunis pun dah tiada..jgn kita lupakan apa yg telah diperjuangkan..
2009 Mei 31 23:19

Poktehzul berkata...
Kepada encik 'TANPA NAMA' ko memang tak mengkaji sejarah.. Komunis hanya parti.. dalam parti komunis malaya ada sayap politik dan tentera.. sebelum merdeka.. sayap tentera di nama kan TENTERA PEMBEBASAN NASIONAL MALAYA. Kemudian Setelah merdeka di tukar kepada TENTERA RAKYAT MALAYA.
2009 Jun 3 13:09

Tanpa Nama berkata...
maju dan bahagia
jasa sapa ekkk
penjajjah ekkk
ngokk la ko nii
2009 Julai 8 16:16

Tiada ulasan:

Catat Ulasan